سند منگوله دار چیست + اعتبار سنجی

تا حالا نام سند منگوله دار به گوشتان خورده؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی سند منگوله دار و اعتبار سنجی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

استفاده از سند از زمان های قدیم رواج داشته است. سندها در گذشته به صورت سند منگوله دار رواج داشت.

 

سند منگوله دار چیست؟

در این قسمت میخواهیم تعریفی از سند منگوله دار ارائه دهیم. اما ممکن است قبل از این تعریف در ذهنتان سوالی باشد

سوال هایی مانند: چرا منگوله دار؟ منظور از منگوله دار چیست؟ دلیل اینکه سند مالکیت منگوله دار است، موجب اعتباردهی به آن سند می شود؟

به تمامی این سوالات پاسخ میدهیم.

سند منگوله دار به اسناد مالکیتی گفته می شود که برای اموال غیر منقول شامل زمین، ملک مسکونی، ملک تجاری از سوی ادارات ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شده است

لازم است بدانید این اسناد در مقابل تمامی افراد ثالث قابلیت استناد داشته است.

در واقع این اسناد از لحاظ ظاهری از دفترچه ای چند برگ، با قید اوصاف ملک و مالک و تعدادی صفحات خالی و در نهایت پلمپ شده توسط نخ و سربی تشکیل شده است.

 

تاریخچه استفاده از اسناد منگوله دار به سالهای گذشته برمیگردد
تاریخچه استفاده از اسناد منگوله دار به سالهای گذشته برمیگردد

 

منگوله و پلمپ سند منگوله دار به چه دلیل بود؟

منظور از منگوله در سند منگوله دار همین عمل پلمپ دفترچه مالکیت به وسیله نخ و سرب است.

اگر دفترچه ای فاقد این منگوله یا پلمپ سربی می بود. به اصطلاح آن را بی اعتبار می دانستند. برای اصلاح آن و اثبات مالکیت باید از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک محل اقدام می کردند.

این پلمپ سربی در واقع نشان از آن دارد که هیچ برگی از دفترچه مالکیت کسر نشده است. چون تمام اطلاعات درج شده در این اسناد  بصورت دست نویس بود و امکان جعل یا کسر تعدادی از صفحات همیشه وجود داشت.

پس این پلمپ سربی گویای اعتبار بخشی به این سند مالکیت بود و قانونی همیشه بر این اسناد حاکم است که اگر سند فاقد منگوله یا پلمپ سربی بود. هیچ اعتباری ندارد.

تا حدی که این فرضیه ایجاد شده به منظور پرهیز از اشتباه یا خرید یا فروش مال غیر یا فروش معارضی ملکی بوده است و نگرانی خریدار را پیش بینی کرده بود.

 

سرانجام سند منگوله دار چه شد؟

از گذشته های دور هر کس برای اثبات مالکیت خود بر مالی اعم از منقول یا غیرمنقول، سندی را ارائه میداد.

در این سند اطلاعات آن مال درج میشد و به امضای خریدار و فروشنده و یا حاکم شرع می رسید.

اگر کسان دیگر نسبت به آن مال ادعایی داشته باشند. میتوانست با استفاده از آن سند، مالکیت خود را اثبات کند.

این روش تا سال 90 ادامه داشت. و سندهای منگوله دار رواج داشتند. اما با تغییر کیفیت اسناد مطابق با رشد فناوری وضعیت تغییر کرد.

به نحوی که اشخاص صرفا با سندی تک برگ چاپی (دارای هولوگرام) که مفاد آن در اداره ای تحت عنوان ثبت اسناد و املاک، ثبت شده و قابلیت استعلام را دارد، از حقوق اشخاص حمایت می کند.

 

سرانجام سند منگوله دار به سند تک برگ تبدیل شد
سرانجام سند منگوله دار به سند تک برگ تبدیل شد

 

اعتبار سنجی سند منگوله دار

سند منگوله دار معتبرترین سند در زمان های قدیمی محسوب میشد. اما آیا در این زمان که سندهای تک برگ جاگزین سند منکوله دار شده است اسناد منگوله دار اعتبار دارند یا خیر؟

در حال حاضر این اسناد از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است اما از ابتدای دهه نود، اداره ثبت اسناد و املاک فراخوانی اعلان کرد

با توجه به این فراخوان اداره ثبت اسناد و املاک کشور، از تمامی مالکینی که دارای چنین اسناد هستند، درخواست کرد تا نسبت به تبدیل سند منگوله دار خود با اسناد تک برگی هولوگرام دار، اقدام کنند

این موضوع موجب شد تاکنون بخش عمده ای از اسناد منگوله دار با اسناد ثبتی جدید، جایگزین شود.

اسناد تک برگ از الزامات امنیتی بیشتر برخوردار هستند و این خود دلیلی بر ترغیب مالکین به تبدیل اسناد قدیمی خود با اسناد جدید می شود.

اما اگر همچنان سند منگوله داری باشد که مالک آن آن را به سند تک برگ تبدیل نکرده باشد از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تبدیل سند منگوله دار یه سند تک برگ هولوگرام دار به لینک زیر مراجعه کنید.

 

مجموعه اعتبارپرداز جهت رفاه حال هموطنان عزیز شرایطی جهت اجاره اسناد معتبر فراهم کرده است و شما میتوانید جهت اجاره سند در هر خصوص با مشاورین مجموعه اعتبار پرداز تماس بگیرید. شماره های مجموعه اعتبارپرداز :  ۰۹۱۹۸۸۱۹۳۱۳ و ۰۲۱۶۶۰۵۳۵۴۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *